After lunch dip

Praktijk voor voedingsadvies en gewichtsbeheersing

AFTER LUNCH DIP

Geeuwend staar je naar je beeldscherm en je kijkt zuchtend op je horloge. 14.30 uur…pfft, nog lang geen tijd! Je probeert je weer te concentreren maar je merkt dat het lastig is en vervolgens lukt het je niet om de volgende geeuw, die zich alweer aandient, te onderdrukken. Je voelt je zo gezegd “zo duf als een konijn!”

Een typisch gevalletje “after lunch dip” wat vast bekend voorkomt want iedereen heeft er wel eens last van. Maar hoe komt dat toch? Wat veroorzaakt deze lamlendigheid op een tijdstip, waarop we geacht worden geconcentreerd te moeten werken? Maar meer nog dan te weten wat de oorzaak is, hoe voorkom je het?

OORZAAK 1: UITBUIKEN

Deze dip heeft eigenlijk 3 oorzaken. Je hebt lekker geluncht en dan heeft je lichaam de taak om dit voedsel te gaan verteren. Je spijsvertering moet dus aan de slag en dit proces wordt aangestuurd door je parasympatische zenuwstelsel (we noemen het ook wel “je interne arbeid”. Je stuurt het niet zelf aan, het gebeurt gewoon). Alle aandacht gaat nu naar je spijsvertering en er blijft ook minder zuurstof en energie over voor je spieren en hersenen (je zgn. “externe arbeid”, dus alles wat je zelf bewust in gang zet).

OORZAAK 2: KOOLHYDRATEN

De mate van dufheid heeft ook wel te maken met wat je hebt gegeten. Heb jij een salade gegeten met veel groenten en een glas water gedronken? Dan zal je je minder duf voelen dan wanneer je drie boterhammen hebt gegeten met een glas melk en een stuk fruit. Niet dat dit een slechte lunch is, maar het bevat veel koolhydraten. Direct na het eten van zo’n lunch stijgt je bloedsuikerspiegel heel snel, maar een uur later zakt deze alweer, wat ook weer het gevoel van een dipje geeft.

OORZAAK 3: BIOLOGISCHE KLOK

Dit tijdstip van de dag neemt altijd een bepaalde plaats in van je biologische klok. Tussen 13.30 en 15.30 uur namelijk daalt je lichaamstemperatuur. Je lichaam maakt minder cortisol aan (het stress hormoon wat ook voor alertheid zorgt) en je lichaam maakt daardoor ook iets meer melatonine (slaaphormoon) aan. Logisch dus dat je een dip ervaart!

10 TIPS OM AFTER LUNCH DIPS TE VOORKOMEN

Je moe voelen na het eten is dus een logische reactie van je lichaam. Accepteer dat en doe even rustig aan na het eten. Maar het moet niet zo zijn dat je erdoor in slaap valt want dat komt ons vaak niet goed uit!

  1. Eet je lunch rustig, bewust en niet teveel.
  2. Ga wandelen na je lunch, zo versnel je je spijsvertering.
  3. Kies voor een maaltijd met minder koolhydraten, kies voor meer groenten.
  4. Als je een Koolhydraatrijke maaltijd hebt, kies dan voor veel vezels zoals volkoren.
  5. Kies niet voor een oppepper door extra suiker in te nemen.
  6. Ga even een eindje lopen tijdens je dip, neem de trap, bevochtig je gezicht.
  7. Drink water of nog beter, verse muntthee! Dat verfrist.
  8.  Neem een kauwgompje.
  9. Zorg dat je goed in het daglicht zit.
  10. .Last but not least, zorg voor voldoende nachtrust. Probeer echt 7-8 uur te slapen.

SIESTA OF POWERNAP

Tja, die zuid-europeanen zijn dus zo gek nog niet! Die luisteren gewoon naar hun lichaam en nemen de tijd voor een siësta. En eingelijk is dat heel gezond. Helaas is onze Nederlandse maatschappij hier niet op ingericht, dus neem de 10 tips in acht op een werkdag om gefocussed te blijven. Op een vrije dag kan je natuurlijk wel kiezen voor een heerlijke powernap, het kan soms heel veel energie geven. Let er dan wel op dat je de powernap altijd voor 15.00 uur ’s middags neemt, dat je wel je wekker zet om ervoor te zorgen dat het ook écht een dutje blijft van niet langer dan 30 minuten.