Praktijk voor voedingsadvies en gewichtsbeheersing

GEZONDE TUSSENDOORTJES VOOR ONDERWEG

En dan heb je zó’n dag dat je veel in de auto doorbrengt omdat je naar een beurs moet, een klant of een leverancier die verderop woont. Zo’n lange saaie autorit. Het zou zomaar kunnen dat je onderweg ook nog moet tanken en daar sta je dan in de rij voor de kassa en je voelt dat de zakken dropjes naast jou in de schappen naar je liggen te grijnzen. En daarom kijk je maar niet, want je weet…als ik kijk, ga ik voor de bijl!

Ken je het? Ik in elk geval wel. Het is natuurlijk niet voor niets dat die drop precies naast je staat. Als je kijkt naar zoute dingen loopt letterlijk het “water in je mond”

Met water wordt het speeksel bedoeld. Als je lekker eten ziet of ruikt of daaraan denkt, reageert je lichaam door extra speeksel aan te maken. Zo wordt je mond in gereedheid gebracht om het voedsel te ‘verwerken’.  Een hele eenvoudige tip om jezelf te behoeden voor deze “speekselaanval” en dus het risico dat die zak naast je op de bijrijderstoel belandt, is het nemen van kauwgom. Door de muntsmaak in je mond gaat dit “honger” seintje niet naar je hersenen en is het veel makkelijker deze verleiding te weerstaan.

GA MET EEN VOLLE MAAG OP REIS

Ga je zo’n dag op pad in de auto, wees dan goed voorbereid. Begin sowieso met een goed ontbijt dat goed vult! Een ontbijt met met eiwitten, vetten en wat langzame koolhydraten en wat fruit en je hebt een perfect ontbijt! (bijv. kwark of yoghurt met wat muesli of granola, pitten, zaden, noten, gebroken lijnzaad en wat  vers fruit). Bovendien zal je door een stevig ontbijt de eerste 2 tot 3 uur geen honger hebben en meestal duurt een autorit in Nederland ook niet veel langer.Als je ergens gaat eten op een terras heb je dat vaak ook gepland. Van tevoren kan je via internet alvast de menukaart bekijken om te bepalen wat je wilt gaan eten. Dan kan je een bewuste keuze maken en kom je op het terras zelf minder snel in de verleiding om iets anders te nemen.

EN ALS IK TUSSENDOOR NOU TOCH TREK KRIJG?

Toch kan er een moment komen dat je toch trek krijgt. Dat kan bijvoorbeeld op de terugweg gebeuren aan het einde van de middag. Als je goed bent voorbereid dan heb je vast wel een appel, wat plakjes komkommer of wat snoeptomaatjes in je tas gestoken. Misschien zelfs wel een stuk zelf gebakken bananenbrood😉. Maar als je dat in je haast vergeten bent, heb je niets in je tas. Daarom is het verstandig om ervoor te zorgen dat er altijd in je handschoenenkastje van je auto een klikdoosje zit met daarin wat “houdbare” tussendoortjes. Je kunt in zo’n klikdoosje wat ongezoute noten stoppen, wat studentenhaver of tutti frutti of wat gevriesdroogd fruit. Zo heb je eigenlijk altijd wat in je auto liggen voor het geval dat je omvalt van de honger of in een onverwachte file terecht komt.

EN VERGEET JE FLES WATER NIET!

En vergeet uiteraard niet je water! Vaak denk je misschien dat je honger hebt maar als een dan een flinke hoeveelheid water drinkt is je honger vaak weer voorbij.