Over mezelf
Ik ben Gerdien Weezepoel, getrouwd en moeder van drie pubers. Sinds 2011 ben ik gewichtsconsulent en vanaf 2013 begonnen in mijn gezellige praktijkruimte in Wolphaartsdijk waar ik mijn clienten ontvang. Maar ik ben ook vaak op pad omdat ik bij bedrijven ondersteuning bied aan het vitaliteitsbeleid.

Praktijk voor voedingsadvies en gewichtsbeheersing

Een gezonde lunch-afspraak?

Stel, je hebt een zakelijke lunch afspraak met een nieuwe opdrachtgever, een nieuwe client of met een collega. Je hebt afgesproken op dat leuke terras bij het water bij een tent waarvan je weet dat ze er heerlijke lunches verzorgen! Je hebt er super veel zin in! De zon schijnt, je hebt er echt de tijd voor gepland in je agenda en je verheugt je op een ontspannen en inspirerend gesprek met lekker eten en een goed glas wijn.

Bij ondernemers staan best vaak dit soort afspraken in de agenda en terrasweer wordt vaak als een excuus gezien waarom het moeilijk is om je gewicht op pijl te houden of waarom het überhaupt niet lukt om die gezonde leefstijl, die je eigenlijk toch wel graag zou willen leven, vol te houden.

Dit is natuurlijk onzin. Jij bepaalt namelijk zelf wat je wilt en kiest. Ik snap alleen dat het lastig kan zijn als er zoveel lekkere dingen op de kaart staan, iedereen een wijntje neemt en je echt even lekker een paar uur blijft zitten. Dan is het belangrijk om je wilskracht en specifiek gezegd je laatkracht te trainen.

HOE BEREID JE JEZELF VOOR?

Als je ergens gaat eten op een terras weet je vaak wel dat je je dat gaat doen. Van tevoren kan je dan via internet al de menukaart bekijken om te bepalen wat je wilt gaan eten. Dan kan je een bewuste keuze maken en kom je op het terras zelf minder snel in de verleiding om iets anders te nemen.

Bedenk verder ook alvast wat je wilt gaan drinken. En ja, een wijntje of een biertje kan best. Dit kan ook prima als je wilt afvallen. Maar maak alleen de keuze voor jezelf hoeveel je er maximaal drinkt. Mijn advies is dan toch om het bij 1 of hooguit 2 te houden en voor de rest bv spa rood of gewoon eens een alcoholvrij biertje te drinken!

Dus kies van tevoren, zodat je je ook niet zo snel laat overhalen om meer te drinken/eten. Bedenk ook alvast wat je gaat zeggen als ze je proberen over te halen. Dan sta je namelijk sterker in je schoenen.

ALCOHOL GEZELLIG?

Want wees eens eerlijk naar jezelf. Maken die extra’s wijntjes/biertjes het nu echt zoveel gezelliger? Ik denk het niet. Jij hebt zelf invloed op de gezelligheid en niet wat je eet/drinkt bepaalt dat.

Dan vergeet ik nog bijna het belangrijkste. Op het terras is het vaak: Oké nog ééntje dan. Of dat je toch meer eet dan gepland. Door bovenstaande handelingen eet je als het goed is al minder.  Maar geniet ook echt van dle dingen die je wel eet en drinkt. Als je een wijntje neemt, proef de wijn dan ook echt. Als je een ijsje neemt, geniet dan ook echt van elke hap. Enne neem natuurlijk wel een smaak die je echt lekker vindt. Het moet wel minimaal een 8 zijn op een schaal van 10. Door dit te doen, geniet je veel meer van wat je eet en drinkt en heb je er ook geen behoefte aan om meer te nemen. De eerste smaakt namelijk net zo als de 4e, 5e, en 10e